Aiheen kuvaus
- Yleinen
- Esittely
Esittely
Tervetuloa opettelemaan robotiikan alkeita. Aloitamme kurssin kasaamalla mBot-robotin. Tämän jälkeen teemme muutamia Scratch-ohjelmia mBlock-sovelluksella ja siirrämme ne robotille. Teemme robotille myös tekstimuotoisen ohjelman Arduino-sovelluksessa. Lopuksi teemme vielä Scratch-kielellä yksinkertaisen pelin.
- Robotin kasaaminen ja oletusohjelmien kokeilu
Robotin kasaaminen ja oletusohjelmien kokeilu
Osion alussa tutustumme mBot-robotin osiin. Tämän jälkeen kasaamme robotin vaihe vaiheelta. Lopuksi kokeilemme robottiin valmiiksi ladattuja oletusohjelmia.
- Kurssilla käytettävät sovellukset
Kurssilla käytettävät sovellukset
Kurssilla käytetään mBlock-sovellusta. Sovelluksella voi tehdä Scratch-ohjelmia. Sovelluksen mukana tulee myös Arduino-sovellus.
Lisäksi kurssilla käytetään Android-laitteille suunnattua mBot-sovellusta.
- Firmware-ohjelma robotille
Firmware-ohjelma robotille
Tässä osiossa teemme firmware- eli laiteohjelmistotyyppisen ohjelman robotille. Ohjelmassa ohjataan robotin liikkeitä tietokoneen näppäimillä. Kokeilemme ensin ohjelman toimintaa ottamalla wifi-yhteyden mBot-robotin 2.4G-versioisen laitteeseen. Tämän jälkeen teemme saman bluetooth-version robotin kanssa.
- mBot-ohjelma robotille
mBot-ohjelma robotille
Tässä osiossa teemme Scratch-kielellä Arduino-tyyppisen mBot-ohjelman robotille. Ohjelmassa robottia ohjataan sen kauko-ohjaimella.
- Seinäntunnistusohjelma
Seinäntunnistusohjelma
Tässä osiossa teemme ensin Scratch-kielellä yksinkertaisen seinäntunnistusohjelman robotille ja kokeilemme ohjelman toimintaa. Tämän jälkeen muokkaamme ohjelmaa tekstimuodossa Arduino-sovelluksessa ja lisäämme ohjelmaan ominaisuuksia. Lopuksi kokeilemme myös tätä ohjelmaa.
- mBot-robotin laiteohjelmistot
mBot-robotin laiteohjelmistot
mBot-robottiin on ohjelmoitu valmiiksi muutamia oletusohjelmia laiteohjelmistona. Kun lataamme robotille omia sovelluksia, nämä ohjelmat poistuvat. Seuraavaksi katsomme, kuinka alkuperäinen laiteohjelmisto palautetaan robotille.
- Scratch-ohjelmointi
Scratch-ohjelmointi
Tässä osiossa teemme ensin mBlock-sovelluksessa ajettavan ohjelman. Ohjelmassa hyödynnetään mBot-robotin antureita.
Tämän jälkeen teemme Scratch-kielellä yksinkertaisen pelin.
- Linkkejä
Linkkejä
Olet nyt käynyt perusasiat läpi mBot-robotista ja mBlock-sovelluksen Scratch-ohjelmoinnista. Lisäksi olet tutustunut hieman Arduino-ohjelmointiin. Seuraavaan videoon on koottu muutamia verkkosivustoja, joiden avulla voit jatkaa robotiikan ja ohjelmoinnin harjoittelua.